H.C. Andersen-festival

Af Lars Bo Jensen. Opdateret 13.1 2015.

Lørdag 17.8 2013 (hele dagen) til Søndag 25.8 2013 (hele dagen)

Erhvervs- og kulturliv og H.C. Andersen-Centret ved Syddansk Universitet har sammen skabt det økonomiske, praktiske og vidensmæssige grundlag for en ny, genkommende festival i Odense: H.C. Andersen Festivals, der løber af stablen 17.-25. august 2013 for første gang.

Programmet opdateres løbende, men  pressemeddelelsen oplyser fra starten, at programmet tæller over 250 aktiviteter.

Programmet er bredt og vil gøre nye ting med H.C. Andersen i teaterforestillinger, papirklip, guidede ture, Street Art, koncerter, Stomp teater og lysshow.

Mange aktiviteter handler ikke direkte om H.C. Andersen eller tager udgangspunkt i hans liv eller værk, men baserer sig på nogle grundværdier i Andersens biografi og kunst, såkaldte værdiord, som professor Johs. Nørregaard Frandsen fra H.C. Andersen Centret har formuleret:

H.C. Andersens eventyr og univers rummer så meget, der i virkeligheden er meget moderne problemstillinger: Mønsterbruddet, søgen efter identitet, fantasiens rolle, rastløshed, begæret efter anerkendelse er blot nogle af disse træk, som festivalen har lagt ind som fine værdiord, fortæller Johs. Nørregaard Frandsen.

Man kan læse mere om H.C. Andersens univers og værdiordene på http://hcafestivals.dk/h.c.-andersens-univers/h-c-andersens-univers.

Festivalens logo er skabt af den kinesiske kunstner Yue Minjun. Originalen er en mandshøj skulptur på 180 cm. Skulpturen vil blive brugt til festivalens prisuddelinger i form af en 30 cm høj bronzeskulptur. Både Johs Nørregaard Frandsen, professor Jacob Bøggild og museumsinspektør ved Odense Bys Museer Ejnar Askgaard har udtalt sig rosende om skulpturen og dens dobbelthed: ler han ad eller med os, og er han egentlig glad? Det dobbeltbundede passer godt til H.C. Andersen, og Bøggild hæfter sig også ved fraværet af den høje hat - skulptur og logo starter på en frisk. (Fyens Stiftstidende 18. april 2013, 1. sektion s. 27)

Festivalen er startet af en række erhvervsfolk, som har forpligtet sig til at støtte projektet økonomisk i årene 2013-2015. Ud over erhvervslivet er festivalen støttet af Nordea-fonden, Odense Kommune og Region Syddanmark samt lokale fonde, sponsorer og samarbejdspartnere.

H.C. Andersen Festivals logo med dato: 17.-25. august 2013
Yue Minjun med skulpturen til H.C. Andersen Festivals